annelieandersson.blogg.se

Sri Lanka del 1

Publicerad 2017-03-12 12:26:00 i Allmänt,

Hej!

Hoppas att allt är bra med er. Med oss är det bra förutom att Kian är förkyld, men det blir väl så när man kommer tillbaka till förskolan.

Tänkte lägga upp bilderna från Sri Lanka men det är så himla många så det får bli mer än ett inlägg.

Sri Lanka var i alla fall helt fantastisk, jättetrevligt folk, god mat och fin natur. Det enda som var lite jobbigt var väl trafiken men det är väl samma som på många andra ställen utomlands.

Flygresorna gick jättebra och Kian sov mestadels av tiden på alla flygningar.

Dom första 9 dagarna spenderade vi tillsammans med Olofs mamma, systrar och Julian i Unawatuna.

Första och andra dagen tog vi det mest lugnt vid poolen, spanade in närområdet och kollade lite affärer, fanns inte jättemycket affärer i Unawatuna, mest klädaffärer där alla själv sytt sina plagg (likadana överallt), juvelerare och teaffärer.
Där var mycket apor som bodde vid hotellet.

Dag 3 var vi hos doktorn för att Olof kvällen innan gick in i en pergola och fick en metallpinne i huvudet, han fick spruta mot stelkramp och massa olika tabletter han skulle ta för att det inte skulle bli infekterat, han fick också badförbud dom första dagarna, inte så roligt i 33 graders värme.
Här är "blombågen" som Olof skadade sig på.

Efter det åkte vi till Galle fort, det är en del av staden Galle som ligger innanför en enorm mur, en mur som man dessutom kan promenera på. Där gick vi runder och tittade i affärer mm. Vi glömde tyvärr ta med oss kameran men Olofs mamma tog några bilder.

Dag 4 var vi på båtsafari där vi bland annat besökte en fiskfarm, kanelodling, kollade på tempel och såg olika djur i mangroveträsket.

Efter det åkte vi till ett av Sri Lankas sköldpaddscenter, ett center som räddar sköldpaddeägg som annars hade ätits upp av fåglar, fiskar eller människor. Äggen kläcks sedan i centret och släpps ut i havet igen när sköldpaddorna har blivit 3 dagar gamla. Kian var väldigt fascinerand av dom små sköldpaddorna.
Påvägen hem stannade vi till vid tre olika minnesmonument som byggts till minne av tsunamin och dess offer 2004 då även Sri Lanka blev väldigt hårt drabbat.

Dag 5 spenderade vi på en strand i Unawatuna, där vi badade och lekte i sanden.

På min födelsedag åkte vi till Yala nationalpark på jeepsafari, det var en RIKTIGT skumpig tur, Kian sov mestadels av turen då han hade 39,6 graders feber men fick i alla fall se dom flesta djuren. Vi såg bland annat elefanter, leoparder, apor, vattenbufflar, krokodiler, massa olika fåglar, mungos mm.. (fick dock inte så många bra bilder, då dom antingen var snabba förbi eller för långt bort)
Där var helt fantastiskt fin natur.
Kian tyckte att den dansande påfågeln var väldigt intressant.
Trött och febrig pojke som inte klaga en enda gång på hela dagen trotts flera timmar i en skumpig jeep.

När vi kom tillbaka hade dom på hotellet skrivit happy birthday med blomblad i sängen.

Nu blev detta inlägget ändå VÄLDIGT långt så fortsätter skriva lite senare i ett annat inlägg.