annelieandersson.blogg.se

Förlossningen

Publicerad 2015-08-27 21:44:00 i Allmänt,

Tänkte att jag skulle börja med att berätta lite om förlossningen, jag gick ju över 4 dagar så de blev inte någon bebis på midsommarafton utan han kom den 23 juni istället. 

De började strax efter 00.00 då jag fick ont i magen och svanken, kändes som mensvärk som blev värre och värre men helt klart hanterbart, försökte klocka värkarna men var så himla trött och appen jag använde mig av för att klocka värkarna bara krånglade så jag tänkte att jag märker ju när de blir värre så provar jag då istället.

När klockan var runt 07.00 och jag knappt fått någon sömn så gick jag upp för att gå på toaletten och då märkte jag att jag blödde jätte mycket, blev orolig och tänkte att nu är det något som är fel, så jag ringde till förlossningen i Helsingborg och berättade att jag blödde och dom frågade mig om jag hade några värkar och hur täta dom var, jag svarade att de var kanske 3 minuter mellan värkarna och då tyckte dom att jag kunde komma in.
Jag kände inte att jag hade någon jätte brådska men jag gick ändå in och väckte Olof och sa att han måste packa förlossningsväskan (jag hade inte fått tummarna loss att göra de än) 
Under tiden så gick jag in och tog en varm dusch och tänkte att de borde ju hjälpa lite mot värken, men istället så blev de bara värre och värkarna kom allt tätare, så jag gick ut ur duschen och sa till Olof att nu måste vi åka, jag ringde även till mamma och sa att nu åker vi in men att vi lär ju säkert få åka hem igen. 

När vi sätter oss i bilen börjar jag få riktigt ont, nästan inget uppehåll alls mellan värkarna och känner mig jätte kissnödig och säger till Olof flera gånger att han nog snart måste stanna så jag får kissa, men håller mig ändå.
På motorvägen hamnar vi bakom en slö bil som tar evigheter på sig att köra om alla lastbilarna som ligger i högra filen och väl inne i Helsingborg så får vi rött vid alla ljusen.

Vi kommer in till förlossningen ca halv nio och möts av en barnmorska och en sjuksköterska som visar mig in i ett rum, jag säger att jag måste kissa men dom säger att dom måste undersöka mig först jag säger igen att jag måste verkligen kissa men dom säger att jag inte får förrän dom undersökt mig.
Dom gör en undersökning och säger förvånat att jag är öppen 10cm och har gjort nästan allt jobb hemma redan.
 
Efter undersökningen fick jag äntligen gå på toaletten men till min besvikelse så kunde jag inte kissa utan de kändes så bara för att bebisen tryckte på neråt. 
Så jag la mig i sängen igen och bad om ursäkt i förväg ifall att de skulle bli att jag blev otrevlig och det tyckte dom och Olof var jätte kul :p (jag var inte otrevlig utan snäll hela tiden)
Vattnet gick och de kändes som en stor lättnad, sen var de dags att börja krysta.
Krystvärkarna kändes betydligt bättre, dom gick att jobba med och de kändes lite som att kräkas baklänges eller vad man ska säga :p ett enormt tryck som inte gick att motstå.
Jag hade bara lustgas som smärtlindring men den märkte jag inte av, så jag misstänker att dom hade skruvat ner den ordentligt eller stängt av den helt.
Efter nästan 45 minuters krystande kom äntligen vår älskade lille Kian och de var verkligen kärlek vid första ögonkastet ❤ 
 
 
 
Han föddes 09.44, var 52 cm lång och vägde 3960 gram

Jag hade verkligen en jätte bra förlossningen, allt gick så himla fort, jag fick bara tre små bristningar som fick sys med vars ett stygn och jag hade de bästa stödet man kan tänka sig, Olof var så lugn och stöttande, helt fantastisk var han! 
 
Åkte hem från BB dagen efter.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela